söndag 14 februari 2010

Han är sju nu!

Tänk att jag har en sjuåring! Hur har det gått till? Det känns alls inte länge sedan jag ägnade tre dygn åt att föda den lilla sparven... Nu går han i skolan, läser böcker, serietidningar och instruktioner själv, bygger stora legobyggsatser och showar inför hundratals människor från en scen...? Ja hur har det gått till?

Igår var det i alla fall födelsedag här hos oss, och partyt gick över förväntan bra. P och jag hade klurat ihop en "spindel" med fem olika uppdrag som de sju vännerna, indelade i tre grupper, fick utföra. Uppdragen hängde i "uppdragsträdet" och en "spindel" innebär att man tar ett uppdrag, utför det och går till trädet och byter till ett annat. Detta tills alla uppdrag slutförts. Allra först hade J önskat att leka "banankull" så det gjorde dom, varefter P tog barnen på en pedagogisk genomgång av de olika uppdragen.
Uppdragen bestod av: "Spika tre spikar i en stock", det vill säga att spika ner tre spikar. "Vinterkrocket",en kort krocketbana, "Långskida", plankor med remmar fastspikade för flera personer som gemensamt ska förflytta sig på skidorna från punkt A till punkt B, "Inte nudda snö", laget ska förflytta sig mellan två punkter utan att ta i snön, med tre bitar liggunderlag till hjälp, och till sist ett "Stockpussel", P hade sågat en stock i fem bitar, och barnen skulle pussla ihop den igen.

Barnen hade roligt tycktes det, och vi var ute i ungefär en timme innan vi gick in och fikade, lekte "Tjillevippen" och slutligen fiskade godispåsar från en klassisk "Fiskdamm"! Sen var festen slut! Hej å hå!!!

Idag firas Alla hjärtans dag. Det gör vi här i familjen genom att ikväll äta nåt riktigt gott till middag, det blir Ryggbiff, Pot.krocketter, sallad och kantarellstuvning! Gott!! Bantningen har gått jä****t dåligt i helgen, men i morron är det måndag... på´t igen! Kören har haft en Valentinkonsert i eftermiddag också. Den gick rätt så bra, jag klåpade mig dock grovt på ett ställe men :-( Hoppas att jag slipper dödsstraff för det...?

Glatt hjärta på er alla!

3 kommentarer:

  1. Snacka kalasproffs han har till föräldrar. Ni sätter ribban högt för andra föräldrar och för era kommande kalas =)
    Jag hade GÄRNA kommit på ett sådant kalas, när är det?
    Låter som ni lyckades super. Tjillevippen och banankull har jag ingen aning om så jag förväntar mig en instruktion på mailen. Kanske tom en video.

    Grattis till 7 år som mamma och pappa. Bra jobbat C och P.

    KRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAM

    SvaraRadera
  2. Tack! Ja det verkade vara lyckat! Att vi lägger ribban högt vet jag inte?! Snarare på ett lite annorlunda sätt än andra! Vi har ju utrymmet för den här typen av uteaktiviteter - det blir en lite speciell stund som inte kostar en halv månadslön, men är "värdig" ändå. Hoppas vi i alla fall?! J sa hur som helst att det var den bästa födelsedagen han haft, och då är ju det huvudsaken!

    Puss-i-pannan

    SvaraRadera
  3. tackar tackar, känns helt overkligt men underbart :D

    och vilken storkille du har :D

    SvaraRadera

Det är så himla roligt att få kommentarer på inläggen, så lämna GÄRNA en :-)