måndag 21 december 2009

Julavslutning.

Dagen började en aning dramatiskt... P skyndade iväg till jobbet, men en kvart efter avfärd ringde han hem för att be om numret till polisen! Han hade blivit påkörd bakifrån vid ett rödljus...av en TRAKTOR! Lyckigtvis klarade han sig utan skador (kontrollerades vid vårdcentralen) men bilens bakdel har sett bättre dagar. Stackars P, jag vet hur mycket han tycker om sin bil...

Arbetsdagen fortlöpte som vanligt, med undantag för några irriterande schemafrågetecken kommande dagar, men men... Mot slutet av arbetsdagen ringde P med en lätt desperat ton i rösten. Det visade sig att J´s skolavslutning gick av stapeln i kväll, och inte i morgon kväll som vi trott! Nå, visst visste vi att det skulle vara den 21 december, men på nåt sätt hade vi båda tänkt oss att det var på tisdagen och inte på måndagen!!! Lite lätt pinsamt också att P ju är klasspappa i klassen, och därför hade inbjudit till julfest efter den årliga avslutningen.

Som traditionen bjuder firades med en ljusfst ute på gården, där barnen tände lyktor som de gjort, och sjöng julsånger i kylan! Kan inte fatta varför jag måste bli lika gråtmild varje gång...? Ungar som sjunger är väl egentligen inte så märkvärdigt?! Jag grinar ju inte varenda sångsamling jag har på jobbet!

Därefter flyttade vi in i förskoleklassens klassrum, fikade där inne och sen lektes några lekar. Alla barn hade med sig en julklapp för några tior, och kvällen avslutades med julklappsutdelning. J fick ett Yatsy och var måttligt road... Han hade väntat sig ett dataspel/ tv-spel, så jag fick ta ett snack om vad man kan förvänta sig för typ av present för 30 spänn (personligen tror jag att Yatsyt måste ha kostat en del mer?!) Jag tror också att Yatsy kan roa honom, och fick beviset då jag åkte på storstryk i spelet senare på kvällen:-D!
A formligen sken då han öppnade sin present... en fällkniv! Lyckligare kan han nog inte bli tror jag!!! Mor och far, däremot, blev lite nervösa av den presenten... En femåring som öppnar och fäller ihop en fällkniv upprepade gånger, har en olycka inom räckhåll... Den fick flytta in i pappas snickarverkstad för att användas i vuxens närvaro!

Trots missen med veckodag så är han ju flexibel min man, så han trollade lite med knäna och tillsammans med den andra klasspappan, roddes julavslutningen i hamn !!! De flesta verkade nöjda!

Nu går jag i säng... En dag närmare jul. En fest mindre att tänka på. Nyfiken på om vänner blivit föräldrar idag? Och lycklig över att P kom levande hem idag, utan whiplash-skada eller andra men!

Hallelujah!

1 kommentar:

  1. Man behöver inte sitta göralös i er familj. Popcorn, krockar, julfester, knivar! =)

    Håll er nu i skinnet tills jag kommer så man får chans att träffa er.

    KRAM

    SvaraRadera

Det är så himla roligt att få kommentarer på inläggen, så lämna GÄRNA en :-)