måndag 1 november 2010

Var tog "nallen" vägen?

Har haft en härlig långhelg, med mycket skoj i Malmö!
Återkommer med ett inlägg och bilder om det.

På min resa har jag spenderat några timmar på flygplatser, och idag när jag satt och väntade på Bromma började jag fundera över en sak. När jag tittade ut över folkhavet kunde jag konstatera att säkert en femtedel av de resande var fullt upptagna med att prata i sina mobiltelefoner...

Missförstå mig inte. Jag älskar min telefon, och skulle inte vilja vara utan den, men denna notoriska uppdatering av sakernas tillstånd är nästan lite larvig... Det tar väl ca. en timme mellan stockholm och de flesta destinationer inom sverige... Måste man stå vid gaten och säga "jag kliver på planet nu", och sedan sätta igång telefonen så snart bältesskylten slocknat och säga "nu är jag framme"?

Numera finns telefonen i var mans ficka, vilket också fått till följd att
ett "fint gammalt" uttryck helt försvunnit:
Yuppienalle...
Det säger minsann ingen längre!
 Det vore lika töntigt som att säga att man ska ha en "hippa", åka till "fjollträsk" eller att man vill äta "snask"... Eller hur?!

Jag tror jag ska börja säga "nallen" bara för att alltid retar det nån;-)

Good night!

5 kommentarer:

  1. men jag som äter snask och åker till fjollträsk. är jag töntig då? :(

    SvaraRadera
  2. Tja
    Jag googlade runt lite och fann dettta!
    Yuppienalle är gammal slang för mobiltelefon. Uttrycket härstammar från 80-talet vilket var en tid då mobiltelefoner var svindyra och endast tillgängliga för nyrika yuppies. Uttrycket antyder att dessa yuppies höll i sina dyra "leksaker" som ett barn håller i sin nalle.
    Uttrycket används ej mer, annat än på skoj. Däremot lever den kortare versionen nalle kvar.

    Nu för tiden har ju ALLA en mobil!

    Syns vi nåt i veckan?
    Grattis än en gång
    Kraaaaam //Milla

    SvaraRadera
  3. sv: tack för den då!

    vi kommer gärna till dig men vi kanske skulle få besök just imorn :S

    men går det bra om jag hör av mig så fort jag vet något? jag kanske kan fixa besöket till förmiddagen och komma till dig på eftermiddagen :)

    SvaraRadera
  4. Hej och välkommen hem och SÅÅÅÅÅÅ vackert ni har det! Underbart! Här så.... gissa???? Det REGNAR och blåser. Riktigt trist, grått och illa.

    Håller med dig fullständigt då det gäller hur människor lever idag. Uppdatering, tillgängligheten och allt annat. Det är skillnad på att äga en mobil och nyttja när det är viktigt jämfört med det du beskriver. Det är så tröttande. Det är så mycket i min själ som säger mig att jag måste flytta hemåt. Bla en sådan sak, det är svårt att beskriva men hetsen, konsumtionen, trängseln, hastigheten, tillgängligheten och allt det som tillkommer - jag mår inte bra. Jag tror att många med mig skulle känna detsamma om man bara gav sig tid att lyssna till sin kropp och hjärna.
    Det var underbart att träffa dig och när jag ser din nya bild vill jag HEM NU!!

    SvaraRadera
  5. Haha ja... jag är sämst i världen på att ha med min telefon. Ganska skönt faktiskt. Jag blir stressad av mobilen.. och lämnar den därför medvetet ibland. När kommer du på besök? Till veckan kanske?

    SvaraRadera

Det är så himla roligt att få kommentarer på inläggen, så lämna GÄRNA en :-)