söndag 23 januari 2011

Mat, mat, mat...

Denna helgen har verkligen gått i ätandets tecken!

I fredags kväll kom Göran hem till oss och lekte "Här är ditt kylskåp". Lyckligtvis hade jag
handlat hem en fläskfilé, och av den åstadkom han en "Biff" Greta, med potatis i ugn och en god sallad. Jättegott! Hade vi inte haft fläskfilé vete hundan vad han skulle ha fixat till?! Men å andra sidan är han ju lite av en trollkonstnär när det kommer till matlagning, så nåt hade han nog fått ihop!

På lördagen uppvaktade vi mamma på födelsedagen, och sedan styrde vi kosan till familjen Johansson, som bjudit oss på middag. Där hade barnen valt meny utifrån "Halv åtta hos mig", och jag får säga att dom gjort mycket bra val... Till förrätt fick vi en räkcocktail, till huvudrätt rosépepparkryddad kycklingfilé fylld med vitlöksost (tror jag), med pressad potatis och härlig sallad till. Efterrätten bestod av Malvapudding och hemgjord Amarullaglass, en riktig 10-poängare!!!
Sedan spelade de vuxna ett spel, med frågor om det "Helballa 80-talet", Peter och jag åkte på stryk, och ser fram emot en revanch å det snaraste!!!
Lika trevligt som alltid hade vi, och vi har redan börjat grunna på hur vi ska kunna matcha denna trerätters när det blir vår tur:-)

Idag har det varit rätt så kallt, men vi försökte trots det att gå ut på förmiddagen. Barnen stod mest vid trappan och undrade när som skulle få gå in, medan de entusiastiska föräldrarna gav dom hundratals tips på vad dom kunde hitta på... Jag skidade upp ett spår runt ägorna som dom gav blanka sjutton i, och Peter slängde in ved! Efter nån timme föll vi för trycket och gick in...

Här kommer en utsiktsbild från förmiddagen! Träden är verkligen fantastiska nu!
Nu stundar en ny arbetsvecka, som förhoppningsvis
inte innehåller lika mycket kräx som den förra...

Ha en skön söndagkväll!

3 kommentarer:

  1. önskar att ni bodde närmare så att ni kunde komma hit o äta gott! Är fortfarande svinsvag och blev vän-sotis av din blogg! kramar!

    SvaraRadera
  2. Jag vill oxå bjuda er på mat!
    Din trerätters kan ju se ut såhär: Sikrom/Löjrom på råraka med Creme Fraiche, rödlök och frostade lingon
    Till varmrätt vore det ju imponerande med något Peter lyckats dräpa.
    Tjäder med svartvinbärssås och potatiskaka tex.
    Desserten blir givetvis det så omåttligt just nu populära Chokladfondant med hemgjord vaniljglass och mango eller jordgubbe.

    Även om du gör pyttipanna eller fiskpinnar så tror jag det blir super att få komma på middag och utmana er på spel igen. Klart man vill umgås med er!
    KRAM

    SvaraRadera

Det är så himla roligt att få kommentarer på inläggen, så lämna GÄRNA en :-)