onsdag 7 april 2010

Vardag...

Har haft dålig blogginspiration de senaste dagarna... Sorry!

Långfredagen var precis som vanligt, en trevlig tillställning tillsammans med goda vänner. Bästisen blev totalförälskad i Bellman, vilket inte var alldeles oväntat, påskharen skuttade förbi med godis, och recepten vi provade var helt OK. Paltmuffinsen var jättegoda, men renskavsgrytan tyckte jag var så där... Andra i sällskapet tyckte den var god och smaken är ju som baken!

På påskafton tog vi det lilla lugna, och på påskdagen gjorde vi en utflykt med skidorna. En kort tur då hunden fick springa fritt och barnen fick grilla korv. Själv tycker jag att det är lite b-ö-k-i-g-t det här med skidor och fika. Jag längtade hem lite... Men nog känns det bra efteråt, när man gjort en ordentlig utflykt, det får jag nog erkänna!









Bildbevis på att JAG åkte skidor...










Johan och Peter.










Bellman i snön.










En upphittad rävfälla inspekteras.
Mycket spännande!














Korvtajm!

På annadagen var vi hos farmor på middag - så det har onekligen ätits en hel del... Jo, det har det!

Medan den övriga familjen lyxar med påsklov, har jag återgått till arbetet... Ganska lite barn denna vecka, så förhoppningsvis ska lite praktiskt och kontorsbetonat arbete hinnas med?!

Bellman!
Han är en såååååå fantastisk liten individ! Han är väldigt ivrig att lära sig saker, och nu stannar han inne tills vi sagt att han får gå ut genom dörren, han kommer på kommandot "hit" och han sover själv hela natten (nåja, till 5-tiden i alla fall...) i köket. Dessutom är han enormt duktig på att gå i koppel - drar inte nämnvärt och vi har tagit promenader på en timme ett par gånger nu.

Men.......... han gillar INTE att bli lämnad hemma! Flera gånger har det gått bra, och efter en stunds skällande har han gått och lagt sig för att sova. Ibland har han skällt tills vi kommit tillbaka, och sedan gått omkring och blängt på oss och muttrat surt, på hundars vis. I morse däremot, skällde han i en timme varefter han hoppade över/lyckades öppna grinden i köket, sprang upp på övervåningen (dit han, fram till igår aldrig gått, eller haft tillåtelse att gå...) och där pinkade han på golvet! Vid ett senare försök att lämna honom en timme - hade samma procedur upprepats, och blomkrukor gick i kras, torkade rosor åts upp osv... Detta är något oroande! Tiden för att hinna lära honom detta är knapp, så hur ska det gå?! Han måste ju faktiskt vara själv ganska långa stunder under veckodagarna. Jag kommer ju hem på lunchen varje dag, men...

Nån som har tips på hur man tränar honom?

PS. Jag kan inte nog betona hur irriterad jag är på att mina inlägg ser fördjä...iga ut. Jag gör VERKLIGEN mitt bästa, men trots mina ändringar ser det konstigt ut...:-(
Nu har jag gjort ett försök igen... får se hur det ser ut nu då?!

8 kommentarer:

  1. Oh no! Ta med honom till Tjorven så får han bli en av oss.. där skulle han få ordentligt med uppmärksamhet. Det vill jag lova.

    SvaraRadera
  2. Jo´ru! Vi kanske tar dig på orden!!!
    Men helt allvarligt - hur gör / gjorde ni med Zelda?

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar utflykt. Du ser ut som ett riktigt skidproffs! =)
    Paltmuffins????? Nyfiken, vad tusiken är det?

    Bellman kommer att bli en fantastiskt fin hund. Att han redan är så duktig är bevis på att ni gör rätt. Kissandet och det andra är protester och det handlar om konsekvens och tålamod.
    Bra är att "låtsas" lämna honom och gömma sig och fya honom när han hoppar över. Tex att någon gömmer sig inne och han tror att alla är ute. MASSOR beröm när han gör rätt. Lämna längre o längre stunder. Till slut är han trygg. Funkar det inte att ha honom i buren när ni är borta? Ska maila dig, har bara haft sjukt mycket sedan veckan före påsk.

    KRAAAAAAAM

    SvaraRadera
  4. Tror inte du åkte alls, ser ju bara stavar på bilden

    SvaraRadera
  5. Vi som dessutom får göra det en gång till mest troligt :D (i vecka 32)

    :D Vi är lyckligt lottade. dels iaf.

    SvaraRadera
  6. Zelda är lite speciell helt enkelt. Det är som om hon förstår människospråket. Säger jag åt henne att gå och lägga sig i skuggan så gör hon det. Hon är som sagt lite konstig..

    SvaraRadera
  7. Jo du, Pytte är perfekt på alla sätt å vis. Jag har ju gjort h*n själv. (med lite hjälp av Min D såklart.)

    Och du, Bellman verkar ju ljuvlig, den lille jycken skulle man vilja träffa.

    SvaraRadera

Det är så himla roligt att få kommentarer på inläggen, så lämna GÄRNA en :-)