tisdag 13 april 2010

Bellmans rum!

Det här med att Bellman inte vill bli lämnad själv på dagarna, håller på att bli en följetong - så håll i er!

Igår var ju första dagen han skulle vara själv fram till lunch... När jag kom hem hade han lyckats hoppa upp på fönsterbrädorna och satt kletiga nosavtryck på båda fönsterna. Han hade hoppat över grinden och vält varenda blomkruka i huset. Varit uppe på övervåningen (förstås) där legobyggen massakerats, och han hade kissat och bajsat i rikliga mängder!!!

Han var helt hysterisk, och Peter och jag bestämde oss för att han skulle sitta i buren tills Peter kom hem. Jag var säker på att han skulle somna efter förmiddagens raid... Så var nu inte fallet utan när Peter kom hem lite senare hade han rivit ut merdelen av fyllningen i en kudde, samt krafsat intensivt för att försöka komma ut! Han var alldeles skakis... Detta fick mig att känna mig som värsta djurplågaren...:-( Vi kände oss jätteledsna och misslyckade...

Nå, under kvällen tog min händige man saken i egna händer, och höjde grindarna i köket rejält, samt satte en sned "stopp" på fönsterbrädorna så att han inte skulle kunna komma upp där. (Man vill ju inte att han typ ska skära halsen av sig om han lyckas dunka sönder rutan...) Nu var vi rätt säkra på att han inte skulle kunna ta sig ut ur köket...

Men....................

När jag kom hem idag, möttes jag av ett alldeles tyst hus. Inget ljud när jag satte nyckeln i dörren... I hallen låg alla ytterkläder i en salig röra, och huset var alldeles tyst.... Jag kallade på Bellman utan att få nåt "svar", och jag tänkte omedelbart att han var död- stryp i sitt halsband då han försökt hoppa över grinden, och blivit hängande! - Åderlåtits på blod då han skurit sig på trasiga krukskärvor! Förgiftad då han ätit upp maskindiskmedlet....Osv. Jag ropade igen, och hörde då ett "Ynk" från övervåningen! Halvvägs upp i trappen möttes jag av en förhållandevis belåten svansviftare! Visst! Förödelsen var ungefär densamma idag... Han kryddade med att dra ner ett strykjärn i trägolvet, detta gick sönder och vatten läckte ut... Två djupa jack och en triangelformad fläck i sovrumsgolvet blev resultatet. Brödrosten var också i ett slags kross-skick tror jag... Strykjärnet fick slängas och brödrostens öde vet jag mer om efter morgondagens frukost... Bellman verkade dock inte lika stressad idag som igår, men under eftermiddagen har han kissat inne på golvet fler gånger än de senaste två veckorna sammantaget - så nåt är nog inte riktigt som det ska?!

Vi fick åter lägga pannan i djupa veck... Peter blev åter igen "Byggare Bob" och byggde en fjärde grind! Nu sitter denna i källartrappen, och vi hoppas att denna, ännu högre variant av grind, ska hålla måttet... Bellman har nu sitt "rum" längst ner i källartrappen, och gud vad jag hoppas att det ska funka nu... Vill inte ha en klump i magen av oro varje gång hunden lämnas. Oro över om han skadar sig, och oro över vilket skick vi ska finna huset i då vi kommer hem!

Jag platsade honom på sitt nya ställe, för en halvtimme sedan. Jag fick dra en motvillig jycke dit, men han la sig, och jag har ännu inte hört ett pip! Hoppas, hoppas!

Bellman är i övrigt en helt fantastisk hund! Genomsnäll och duktig - men på den här punkten funkar det abolut inte än... Namnet "Bellsebub" poppar lätt upp liksom!

Annan nyhet är att kommunen startat en stegtävling! Jag är med i ett lag från jobbet, och igår fick jag ihop just över 35000 steg, och idag drygt 29500! Det knallar och går kan man säga!

God natt:-)

4 kommentarer:

  1. Håller tummarna att det går bra med "The demon Bellsebub" nu.

    SvaraRadera
  2. Oj oj oj, ni har verkligen det ni gör. det är väl ungefär något sånt som skulle hända om du nu lämnade ett barn hemma själv. haha!

    Var bor du ens? Lite svårt att hälsa på tyckte jag. haha

    förresten så funderar jag på att komma till klockaren och hälsa på :D antingen den 22:a eller 23:e för då är ju spiran stängd (=jag ledig)

    SvaraRadera
  3. Jag ska hälsa på :D
    Antingen torsdag eller fredag nästa vecka. Fredag kanske är bäst.
    Jag saknar er ju!

    SvaraRadera
  4. Hur gick det för honom i källaren då?

    SvaraRadera

Det är så himla roligt att få kommentarer på inläggen, så lämna GÄRNA en :-)