tisdag 4 maj 2010

Blommor och bin!

Jaha, då var det dags igen...

Ikväll valde Alfons "Kråke i mammas mage" som kvällsbok. Boken i sig är ju väldigt pedagogiskt skriven, och förklarar rätt enkelt om spermien och ägget, och själva perioden i mammans mage på ett bra sätt. Själv blir man ju lite uppspelt och sentimental, och vill gärna berätta om ultraljuden, hur vi tänkte och kände, förlossningen (i barnvänlig version), att pappa klippte av navelsträngen och vad han satte på dom för kläder första gången...

Barnen älskar berättelsen om dom själva, och fyller gärna i sånt man kan ha glömt berätta just denna gång. Dom lyssnar, skrattar och frågar...

Lyckligtvis har dom ännu inte frågat om hur dom, så att säga, kom in i själva magen...

Som förskolläraren och fritidspedagogen Camilla är det oändligt mycket lättare att förklara, men som mamma... Hmmm!

Njäe - tror faktiskt att pappa får ta det samtalet:-)

Good Night!

3 kommentarer:

  1. haha. har du inte läst boken "mamma lägger ägg" för barnen? den är toppen. där visar dom på en riktigt roligt sätt hur spermien kommer in i mamman :D
    "Har du gjort så med din kille zandra?"
    "ja"
    "USCH!!!"

    haha!

    SvaraRadera
  2. Hej, välkommen tillbaka =)

    Ja, det märks att du är pedagogen och inte jag. Jag funderar aldrig utan bara säger precis som det är. Om det är rätt eller fel känns befriande skönt att inte tänka på men det är väl det som är oss förunnat som inte läst pedda och eventuella utvecklingsstadier mm. Brukar vara ganska snabbt avklarat och odramatiskt.
    Bara pappa förklarat innan sommaren annars lär ju F berätta när vi ses, för hon är ju kär i J.. och givetvis kommer hon förklara en massa då....
    Kan ju vara så att han får en annan uppfattning än vad ni tänkt då =)

    SvaraRadera
  3. Tack kära tanten! Det är klart att dom vet hur bebisen kommer in i magen... Det jag menar är att det blir jäkligt jobbigt att prata om hur JUST DOM kom in i magen. Det är lättare att prata om "mannen och kvinnan" än "pappa och jag" om du fattar?! Jag vet, jag är skitlöjlig och önskar att jag hade ditt spontana och rättframma sätt;-)

    Kul att ses i sommar! Det är gulligt att F har fallit för min pojke!

    SvaraRadera

Det är så himla roligt att få kommentarer på inläggen, så lämna GÄRNA en :-)