måndag 19 mars 2012

Barnkonventionen.


Johan berättade idag att han stått och läst om barnkonventionen
medan han vässade pennan i skolan.
Jag frågade om han mindes nåt av det som stod där?
"Att vuxna inte får slå barn!"
Ja det var ju sant och vi enades om att det inte heller var OK att barn slår barn,
att vuxna slår vuxna eller att barn slår vuxna.
Människor får helt enkelt inte slå varandra bestämde vi!

Stod det nåt mer? frågar jag.
"Att barn inte får utsättas för sexuella övergrepp..."
Vad är sexuella övergrepp? frågar Alfons.
Det vet jag inte sa Johan.

...hur förklarar man det?!
Jag hamnade i ett resonemang om att ingen människa får ta på en
på ett sätt som känns fel, otäckt, obehagligt eller mot ens vilja...

Barnen verkade nöjda med förklaringen men jag kände mig otillräcklig,
jag borde kunna förklara det här på ett bättre sätt!

Vad säger man? Vet du?
Berätta!!!




1 kommentar:

  1. Du är så klok, resonerar och förklarar så klokt, vilket dina fina barn oxå tycks få ta del av på ett alldeles fantastiskt sätt. Detta svåra ämne kräver egentligen, enligt mitt sätt att se det, inte någon djupare förklaring. Varje människa ska själv ha rätt att bestämma över sin kropp! I Johan och Alfons ålder räcker det som förklaring.För övrigt är det så roligt att se och läsa om era små vardagsbetraktelser. Tack! /Berith

    SvaraRadera

Det är så himla roligt att få kommentarer på inläggen, så lämna GÄRNA en :-)